Kasvisruokatutkimus Compass Groupin ja FOODNUTRI-hankkeen yhteistyönä selvitti kuluttajien makumieltymyksiä

Kasvisruokatutkimus Compass Groupin ja FOODNUTRI-hankkeen yhteistyönä selvitti kuluttajien makumieltymyksiä

Compass Group on yksi maailman johtavista ruoka- ja monipalveluyrityksistä. Tastory Origo on Compass Group -konserniin kuuluva Food&Co. -ravintola, joka tarjoaa modernin ja rennon ruokailukokemuksen. Compass Group Suomessa kotimaiset ja sesonginmukaiset raaka-aineet ovat etusijalla.

Kasvisruoka yhä suuremmassa roolissa

Viime vuosina Compass Group on panostanut erityisesti kasvisruokaan. Yritys on kehittänyt uusia kasvisruokareseptejä vastaamaan asiakkaidensa kasvavaan kiinnostukseen kasvisruokavaihtoehtoja kohtaan. Kasvisruoka on hyväksi sekä ihmisille että ympäristölle, mutta buffet-tarjoilussa haasteena on saada asiakkaat valitsemaan kasvisvaihtoehdot muiden ruokien joukosta. Maku, ulkonäkö ja ruokailutottumukset vaikuttavat siihen, kuinka houkuttelevina ne koetaan. Siksi reseptiikkaa ja raaka-ainehankintoja kehitetään huolellisesti, jotta kasvisruoat olisivat paitsi herkullisia, myös monipuolisia ja ravitsevia.

Pilottitutkimus FOODNUTRI-hankkeen kanssa

Food&Co. Tastory ravintola Origo osallistui FOODNUTRI-hankkeeseen, jonka puitteissa toteutettiin kasvisruokatutkimus. Yhtistyö koettiin onnistuneeksi ja se tarjosikin yritykselle arvokasta tietoa asiakasymmärryksen ja tuotekehityksen tueksi.

Syksyllä 2023 toteutetussa tutkimuksessa kasvisruoan valinneet lounasasiakkaat saivat maistella uusia vaihtoehtoja ja vastata sähköiseen kyselyyn lounaan yhteydessä. Viikon aikana saatiin 88 vastausta, joiden määrä vaihteli päivittäin tarjooman mukaan. Tulokset osoittivat, että asiakkaat ovat valmiita tekemään kestäviä valintoja, jos ruoka on houkuttelevaa. Erityisesti wokkityyppiset ruoat ja proteiinilähteet kuten juustot ja tofu lisäsivät kasvisruokien suosiota.

Hyödyt ja kehityskohteet

Tutkimus auttoi tunnistamaan kehityskohteita kasvisruokien jatkokehittämiseen ja tarjosi uusia ideoita reseptiikkaan. Asiakaspalautteen perusteella saatiin arvokasta tietoa mieltymyksistä erityisesti proteiinivaihtoehtojen ja ruokalajien suhteen. Näitä tuloksia voidaan hyödyntää valikoiman suunnittelussa ja uusien raaka-aineiden hankinnassa. Lisäksi asiakaspalautemalli mahdollistaa paikka- ja aluekohtaisten erojen tunnistamisen, mikä auttaa lounasravintoloita räätälöimään tarjontaa asiakkaidensa mieltymysten mukaan.

Asiakasymmärryksen lisääminen ja kehitystyö

Food&Co. Tastory ravintola Origossa toteutetussa tutkimuksessa testattiin uusia menetelmiä asiakasymmärryksen lisäämiseksi ja kuluttajien asenteiden kartoittamiseksi uudenlaisiin ruoille ja raaka-aineille, kuten kasvipohjaisille tuotteille. Kehitystyössä pyrittiin luomaan joustava tiedonkeruuprosessi, joka soveltuu ruokapalveluyritysten arkeen ja tukee säännöllistä asiakaslähtöistä palautetta. Näiden tietojen avulla voidaan parantaa tuotteiden houkuttelevuutta, kehittää valikoimaa ja edistää kasvisruoan normalisoitumista osaksi tavallisempaa lounastarjontaa.

Yhteistyön merkitys kasvisruokakehityksessä

Yhteistyö hankkeiden, kuten FOODNUTRIn, kanssa on tärkeää, sillä se tarjoaa rohkeutta uudistua ja kehittää ruokapalveluita entistä paremmiksi. Yhteistyö pilottiravintola Food&Co. Tastory Origon kanssa on mahdollistanut syvällisen kuluttajatiedon keruun ja sen hyödyntämisen tuotekehitystyössä. Kasvisruoan kehittäminen on jatkuva prosessi, jossa asiakaspalaute ja tutkimusyhteistyö auttavat optimoimaan tarjoaman houkuttelevuutta ja kestävyyttä, tukien näin ruokapalveluiden jatkuvaa kehitystä ja monipuolistamista.

”Pilotin onnistuminen on vahvasti kiinni sujuvasta yhteistyöstä ja motivoituneista hankekumppaneista. Yhteissuunnittelu vei aikaa, mutta etäpalavereilla saimme asiat etenemään tehokkaasti, ja itse testaus toteutettiin nopealla aikataululla. Tulosten analysointi yhdessä toi esiin monia näkökulmia kehitystyön jatkamiseen. Yhteiskehittämisessä on paljon työtä, mutta se tarjoaa arvokasta kenttätietoa ja rikastuttaa asiantuntijan tietopankkia tavalla, mitä ei muualta voi saada. Verkostoituminen on myös tärkeää, sillä se tuo lisäarvoa pitkällä aikavälillä sidosryhmäyhteistyössä,” kommentoi pilotista vastannut TKI-asiantuntija Johanna Kantala Savonia-ammattikorkeakoulusta.

FOODNUTRI-hanke toteutetaan Savonia-AMK:n ja Itä-Suomen yliopiston yhteistyönä. Hanke on rahoitettu Euroopan unionin osarahoituksella, jonka on myöntänyt Pohjois-Savon liitto. 

Kirjoittajat:

Jade Jimenez, Viestintäasiantuntija, Savonia-AMK

Johanna Kantala, TKI-Asiantuntija, Savonia-AMK

Lähteet:

Haastattelu Kirsi-Maria Hoikka, Johtava ravitsemusasiantuntija, Compass Group Suomi.

Diaz, Heli 2024. Uteliaisuus uusia makuja kohtaan kannustaa valitsemaan kasvisruokaa. Compass Group.  https://www.compass-group.fi/tietoa-meista/uutisarkisto/2023/uteliaisuus-ja-uudet-maut/ . Viitattu luettu 17.3.2025.



Ruokalaakso
Evästeasetukset

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttökokemuksen tarjoamiseksi. Evästeet tallennetaan selaimeesi ja ne auttavat meitä tunnistamaan sinut, kun palaat sivustolle. Ne myös auttavat tiimiämme ymmärtämään, mitkä verkkosivuston osat ovat sinulle mielenkiintoisia ja hyödyllisiä.